Європейський ринок теплових насосів(29.07.2016)
Теплові насоси на даний час являють собою сегмент ринку, що бурхливо розвивається. Це обумовлено їх високою енергоефективністю і, як наслідок, значним зниженням експлуатаційних витрат. Причому з кожним роком технології удосконалюються.
Кількість встановлених теплових насосів в Європі наближається до 10 мільйонів. В Україні, за найсміливішими оцінками, мова йде про тисячі одиниць обладнання, хоча ринок насичений різними системами європейських, американських, китайських, українських виробників. Основними факторами, що стримують зростання ринку теплових насосів (навіть якщо не брати до уваги кліматичні умови), є відносно невисока вартість експлуатації газового магістрального обладнання, відсутність програм підтримки та субсидування кінцевого споживача теплонасосного обладнання. Також мають місце мала інформованість потенційних споживачів і певна недовіра до даних систем.
Таким чином, сьогодні основний український споживач теплонасосного обладнання, будь то приватне домоволодіння або більш великий об'єкт, – це споживач, який поставлений у такі умови, що вибір теплонасосного обладнання є, по суті, практично єдиним варіантом вирішення проблеми опалення/гарячого водопостачання. Але зростання тарифів і висока вартість підключення газу все частіше підштовхують споживача звернути увагу на тепловий насос як на теплогенератор для системи опалення та ГВП.
Європейська асоціація по тепловим насосам (The European Heat Pump Association, EHPA)* представила дані продажу теплонасосного обладнання в 2015 році, у рамках щорічного звіту.
Згідно з опублікованим звітом, у 2015 році європейський ринок теплових насосів виріс на 10% у порівнянні з даними 2014 року (мал. 1).
Мал. 1. Статистика продажу теплових насосів в Європі у 2005-2015 роках.
У результаті зафіксований рекорд з продажу, який склав 880179 одиниць обладнання. І якщо з точки зору зростання ринку були й кращі часи (2005–2007 роки), то в абсолютних цифрах поставлений рекорд з продажу теплових насосів за рік.
Зростання продажів на європейському ринку теплових насосів в основному обумовлений динамічним сегментом повітряних теплових насосів (джерелом низькопотенційної теплової енергії є повітря). В абсолютних цифрах зростання продажу у порівнянні з 2014 роком склав у сегменті «повітря–повітря» 46000 одиниць, у сегменті «повітря–вода» 18000 одиниць.
По країнам найбільше збільшення продажу теплових насосів зафіксовано в Середземноморському регіоні – в Іспанії (+28000 шт.), Італії (+20000 шт.), Франції (+16000 шт.). Загальна картина по всій Європі представлена на мал. 3.
Мал. 2. Статистика продажу теплових насосів із зазначенням частки продажу за типами обладнання.
На мал. 2 представлена статистика продажів теплонасосного обладнання в 2005–2015 роках, з розбивкою за типами обладнання. Наочно видно зростання продажів повітряних теплових насосів. І якщо порівняти 2005 і 2015 роки, то бачно, що продажі геотермальних теплових насосів (джерелом низькопотенційної теплової енергії є переважно грунт, також можливе використання поверхневих та грунтових вод) залишаються приблизно на одному рівні, у продажу теплових насосів «повітря–повітря» спостерігається зростання близько 25%, у теплових насосів «повітря–вода», зростання найвідчутніший – приблизно в 6–7 разів.
Якщо говорити про продажі теплових насосів у прив'язці до 1000 домоволодінь у конкретній країні (свого роду щільність поширення теплонасосного обладнання), то п'ятірка лідерів виглядає наступним чином: Швеція (30 на 1000), Норвегія (29,7 на 1000), Естонія (28 на 1000), Фінляндія (23 на 1000), Данія (12,3 на 1000). Найбільший потенціал для зростання спостерігається в Німеччині і Великої Британії.
Кількість проданих теплових насосів по країнах відображено на мал. 3. П'ятірка лідерів: Франція (209000 шт.), Італія (121000 шт.), Швеція (103000 шт.), Іспанія (83000 шт.), Німеччина (70000 шт.).
Мал. 3. Кількість проданих теплових насосів у 2015 році по країнам.
Збільшенню продажу теплових насосів на європейському ринку сприяє і те, що багато країн, зокрема Франція, Швеція, Німеччина, ввели пільгові програми у якості заохочення за встановлення теплових насосів. Крім того, один з пунктів Плану Європейської комісії «20–20–20»** встановлює доведення частки енергії з поновлюваних джерел до 20% від загального рівня енергоспоживання.
Аналізуючи потенціал продажу (мал. 4), EHPA прогнозує, що якщо європейські національні ринки продажу досягнуть рівня шведського ринку і темпи зростання не зменшаться, то в порівняно невеликий термін кількість теплових насосів в Європі може зрости до 60 млн. Цього достатньо, щоб замінити російський газ, що використовується на потреби опалення.
Мал. 4. Потенціал продажу теплових насосів у 2015 році в Європі за умови, що попит у всіх європейських країнах в перерахунку на 1000 домоволодінь був би аналогічний попиту в Швеції. Фактичний продаж у 2015 році відзначен червоною крапкою.
За словами генерального секретаря EHPA Томаса Новака (Thomas Nowak) такі показники ще не досягнуті. Але інтерес до теплових насосів в Європі постійно зростає. Все більше число експертів приходять до висновку, що декарбонізація опалювального сектору неможлива без використання теплових насосів. Населення також звертається до даних технологій. Відзначається зростання числа міст, що претендують на нагороду EHPA «Місто року по використанню теплових насосів» («Heat Pump City of the Year»). Однак в Європейському союзі поки не створені умови, які сприяють широкому впровадженню ефективних і кращих технологій.
* EHPA об'єднує компанії, що представляють індустрію теплових насосів в Європі. Члени асоціації – це виробники теплових насосів і компонентів, науково-дослідні інститути, університети, лабораторії тестування, енергетичні агентства. Головна мета асоціації EHPA – сприяння підвищенню поінформованості та збільшення використання технології теплових насосів на європейському ринку, в житловому, комерційному та промисловому секторах. Діяльність EHPA спрямована на надання техніко-економічної інформації всім зацікавленим сторонам, у тому числі національним і місцевим органам влади. Всі заходи асоціації спрямовані на подолання ринкових бар'єрів та поширення інформації з метою прискорити розвиток ринку теплових насосів для опалення, охолодження та гарячого водопостачання.
** Під планом «20–20–20» розуміється досягнення до 2020 р. трьох ключових показників:
- зниження викидів парникових газів на 20% від рівня 1990 року;
- доведення частки енергії з поновлюваних джерел до 20% від загального рівня енергоспоживання;
- збільшення середніх показників ефективності використання енергії на 20% порівняно з рівнем 2007 року.
Правила використання матеріалів сайту
|